1 oktober 2010 - "rosa månaden"

2010-10-01 / 10:42:44

Det är viktigt för mig att ge mitt stöd!
Jag och min familj har drabbas av sjukdomen. Ända sedan min mormor fick bröstcanser för ungefär 4år sedan så insåg jag hur viktigt det är och ge sitt stöd. Det va nog den jobbigaste tiden i mitt liv. Jag har under 7 års tid gett mitt stöd till bröstcanserfonden. Och nu i oktober månad är det "rosa månaden". Eftersom det finns anlag i min släkt så vill jag vara med och hjälpa till för att om en dag skulle drabbas själv. Nu klarade min mormor sig för hon hittade sin bröstcanser i tidigt skede. Men har nu efter 4 år har har hon drabbas av en elak artad canser i kroppen. Och den jobbiga tiden är tillbaka igen. Min förebild i livet har alltid varit min mormor. Hon är personen som alltid funnits där för mig. Men en dag kommer hon inte göra det. Men vill absolut inte att det ska bli så tidigt som nu. Jag kan hjälpa till, alla små gåvor man ger är ett bevis på att man bryr sig - jag bryr mig. Gör du? Jag har redan börja ge mina små stöd, genom att köpa ett rosa band till både mig och Johannes och även andra kampanjer som finns och köpa i affären. Under oktober månad kommer jag fortsätta köpa "rosa bandet-kampanjer". Jag vill vara med och rädda liv och ge min gåva för att göra att forskningen ska gå framåt. För vem vet! En dag står vi där själva och då ska det finnas pengar, kunskap och framsteg till att rädda mig, och många fler. Det är just DU och din lilla gåva som kan rädda fler liv! Även så lite som 25kr (som rosa barnet kostar) är bättre än att inte ge sitt stöd alls. Så därför tycker jag att alla ska offra sig ynka 25kr till att köpa ett rosa band. Ditt lilla stöd kan rädd liv :)

                                             




Lite info om bästcanser: Bröstcancer är kvinnans vanligaste cancersjukdom – mellan 15 och 20 kvinnor insjuknar varje dag. Sjukdomen drabbar framför allt medelålders och äldre. Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Det beror främst på att allt fler fall upptäcks tidigt, och på att behandlingsmetoderna blivit bättre. 

Bröstcancer drabbar framför allt medelålders och äldre kvinnor. Medianåldern för insjuknande är 64 år. Färre än fem procent är under 40 år. Totalt ställs omkring 50 000 cancerdiagnoser varje år i Sverige.  Av dessa är drygt  7 000 bröstcancerdiagnoser. Omkring en fjärdedel av all cancer hos kvinnor är bröstcancer, som därmed är kvinnans vanligaste cancersjukdom. Mellan 15 och 20 kvinnor insjuknar varje dag.

Män kan också få bröstcancer även om det är ovanligt. Drygt ett 40-tal män i Sverige får varje år denna diagnos. Behandling och prognos är desamma som vid bröstcancer hos kvinnor.

För mer info gå in på: http://www.cancerfonden.se/rosabandet/Veta-mer/brostcancer/

Rosa bandet-Galan: Årets Rosa Bandet-gala kommer att direktsändas i TV3 från Lisebergshallen i Göteborg torsdag den 28 oktober. Titta på galan i TV3 kl 20-22 och ring in ett bidrag eller var med oss på plats!


Här har ni även lite av den kampanjer som finns och köpa:
http://www.cancerfonden.se/rosabandet/Stod-oss/privat/Kop-Rosa/



Puss och Kram //

Åsikter!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: