4 augusti 2010

2010-08-04 / 11:00:43
Nu är det bara 3 dagar kvar tills våran älskling blir 1 helt finger. Vart har tiden tagit vägen? Jag menar jag tyckte det va nyss man sluta skola, och födde ut världens sötaste bebis på västrås BB. Men nu är Nova snart 1år och jag tycker faktsikt det gått otroligt fort, nästan för fort. Men jag njuter, njuter av varje minut jag får tillbringa min tid med min älskade tös.

Idag händer det nog inte så mycket vad jag vet om iallafall. Jag fick sova till klockan 10 idag. Och nu tänker ni "gud så skönt". hum, jaa det beror ju på hur man ser det ;) Nova vaknade 4 gånger i natt. Första gången var innan i gick och la oss (tack och lov för det) lite innan 1, så hon var vaken i nästan en timma, sedan vaknade hon vid 3, halv 5 och 5 igen. Så även om jag fick sova till 10 idag så känner jag mig inte ett dugg utvilad =O Jag är verkligen SVIN TRÖTT! Men som vanligt så får jag passa på och sova 1-2 timmar menas Nova sover där mellan 2-4 eller 3-5 ;) Alltid lika skönt och sova "middag" tycker jag =) Det blir som nya krafter. hihi! Nu tänkte jag göra en liten lista om Novas utvekling + lite mer för er som är intresserade!



Vad har Nova lärt sig under sina 12 månader?
oj, jaa det är väll att börja le redan efter 2 veckor, Vrida på sig från mage till rygg, Skratta, sitta, krypa, säga mamma och pappa, Sätta sig upp själv, Ställa sig mot möbler, ställe sig upp i sängen, säger till när hon inte vill ha något mer mat eller drickbart då säger hon neej och vrider på huvudet fram och tillbaka, försöker prata, peka på saker och vill gärna veta vad det är för något, greppa saker, använda pincettgreppet, härmar ljud, Klappa händer, tittar på mer teve, säga massa ord, tex: Mamma, pappa, nej, hej, hej då, Ja, aj aj, mau (katt), lampa (amp) och pekar på lampan, Där, tutte (säket något jag glömt?), pekar på det hon vill ha, Leka indian, Pussas, klappa kinden, har gått 2-6 steg själv sedan sätter hon sig + massa mer.

Hur många tänder har hon fått?
2 stycken :)

Hur sover hon om nätterna?
hon har aldrig haft problem med sömnen och sova på nätterna fören nu. Nu har hon vakna på natten och varit ortoligt orolig, och så har hon fått mat och så har hon somna med flaskan i munne så man får gå upp och ta ur den sedan.

Har hennes ögon/hårfärg ändrats sen han var en liten bebis?

Jaa det har det. När hon föddes fram till 3-4 månader va hon väldigt mörk i håret och mörka ögon. Idag när hon gyllenblond i håret och isblå ögon.

Är hon mammig eller pappig?
nu har det varit mycket mamma, men annars har det inte varit så stor skilnad på vem hon "valt"

Vilken storlek har hon på sina kläder?
stl 68 fortfarande

Har hon badat ute?

yes det har hon gjort.

Vad gillar hon att äta bäst?
lagange och köttfärsås är en favorit.

Vad gillar hon inte att äta?

rödspätta x)

Vilka går hon bäst ihop med förutom mamma/pappa?
näst intill alla.

Har hon någon gång sovit borta utan er?
Jaa hon har sovit borta 4 gånger, och alla gånger har det varit hemma hos hennes mormor och plastmorfar.

Har hon rest någonstans under dom här månaderna?
Inga längre sträckor men.  

Vad gillar hon bäst att leka med?
katternas svansar och kattleksaker =O

Har hon bott på samma ställe jämt?

förutom inne i magen så ja! Men vi letar större, men det är väldigt svårt. Verkar vara 3 rums torka just nu. Vi ska köpa lägenhet!!

Sist men inte minst.. Vad hoppas du att han lärt sig tills hon blir 2 år?
Går helt själv, Prata bättre och fler nya ord :)


Listan gjord av - Haliesmamma.se
Åsikter!
Postat av: Hannele - Snart 2 barnsmamma

Haha..kommer ihåg när lilla Novis började gråta när Kevin härjade som fan xD stackarn alltså! :P hihi..

Inte för att vara elak men hon har världens sötaste gråt alltså ^^, hihi..

Kommenterat - 2010-08-04 / 12:01:12
Postat av: Alexandra

Oja, det kommer jag ihåg som det vore igår, haha!

Kommenterat - 2010-08-04 / 12:17:42  | URL - http://mammatillnoova.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: